Minja Järvinen

Seuran fysioterapeutti ja kilparyhmien fysiikkavalmentaja

• ammattivalmentaja
  • fysioterapeutti

”Sydämeltäni olen suuresti savolainen. Mökillä järven ja luonnon keskellä lepäävät sydämeni, mieleni ja kehoni. Lataudun ja palaudun jäällä luistelun parissa, urheillessa, hyvän ruoan ja kahvin parissa sekä kissani ja paremman puoliskoni kanssa kotona tai reissun päällä. Tällöin olen mieluiten lähellä järviä ja luontoa ihmetellen jokaista hetkeä.

Olen viihtynyt yli 25-vuotta luistimilla ja kilpaillut taitoluistelussa kansallisella ja SM-tasolla yli 15-vuotta. Luistelu ja liikunta ovat jääneet elämääni vahvasti tämän jälkeen ja luistelen ja liikun edelleen 3-8 h viikossa kuunnellen itseäni. Oman itseni voittamiseksi kilpailen edelleen aikuisten Masters - sarjassa. Luistelun opettamat elämäntaidot sosiaaliseen kanssakäymiseen, empatiaan ja yhdessä tekemiseen, haasteiden ja pettymysten voittamiseen ja näistä selviytymiseen olen pyrkinyt kantamaan mukanani. Haluan oppia joka päivä uutta ja uskon että jokainen päivä on uusi mahdollisuus.

Olen toiminut eri lajien valmennustiimeissä mukana vuodesta 1999 alkaen pienestä apuvalmentajasta vastuuvalmentajaksi ja seuran ja valmennustiimin fysioterapeutiksi. 10-vuotta olen toiminut fysioterapeuttina aktiiviliikkujien, nuorten urheilijoiden sekä eri ikäisten ja kuntoisten ihmisten kanssa aina alle kouluikäisistä lapsista ja päätetyöläisistä huippuvoimistelijoihin. Vuodesta 2016 olen työskennellyt myös Porvoon Taitoluistelijoilla fysioterapeuttina, jossa ohjaan edelleen viikottain ennaltaehkäisevää ja lajia tukevaa fysiikkaharjoittelua ja tuen valmennusta, luistelijoita ja vanhempia sekä seuraa fysioterapeutin näkökulmasta. Lisäksi toimin useamman nuoren urheilijan henkilökohtaisena fysioterapeuttina ja teen yhteistyötä eri valmennustiimien, seurojen, joukkueiden ja lajien kanssa.

Motivaatio on sitä, että unelmien päälle puetaan työhaalarit.
Jokainen tavoite ja unelma on erilainen. Nämä määrittävät kuinka pitkälle fysioterapia ja valmennus viedään ja millaisia apuja matkan varrella tarvitaan. Valmentajana tavoitteeni on tukea ja auttaa urheilijaa juuri tällä omannäköisellään polulla niin henkisesti kuin fyysisesti. Hyvä valmennus- ja fysioterapiasuhde perustuu keskinäiselle luottamukselle, avoimuudelle ja rehellisyydelle.

Verkalla on väliä.
Unelmien eteen tehdään paljon töitä. Uskon, että myös urheilussa viisas pääsee vähemmällä. Uskon, että laatu korvaa määrää, sillä keho ja mieli  tarvitsevat myös aikaa palautua. Paraskaan harjoittelu ei toimi mikäli sitä tehdään liikaa. Haluan auttaa urheilijoitani löytämään juuri heille sopivan tavan harjoitella. Haluan auttaa heitä oivaltamaan asioita itse ja kehittämään itse itseään. Ajattelemalla enemmän, suunnittelemalla, ymmärtämällä ja olemalla maltillinen, uskon, että voimme saavuttaa jotain enemmän ja paremmin. Sillä on väliä mitä tehdään, miksi tehdään ja miten tehdään.

Nauti.
Unelmista ja tekemisestä saa ja pitää nauttia. Tavoitteiden saavuttamisesta saa ja pitää nauttia - olivat ne kuinka pieniä tahansa, sillä jokaisen onnistumisen kautta uskon lisäävämme sisäistä motivaatiotamme, uskallustamme, luottamustamme itseemme sekä halua oppia ja kehittyä enemmän. Me rakastetaan tätä homma - muistetaan siis nauttia siitä.

Odotan innolla tulevia kausia yhdessä ja yhteen hiileen puhaltaen!"