Kilpailut

MJT:lle osoitettavat kilpailukutsut lähetetään osoitteeseen mjtkilpailut@gmail.com
Mäntsälän Jäätaitureiden kilpailuvastaavana toimii Jonna Saarimäki-Vire.

Kilpailemisen aloittaminen

Kun luistelija haluaa aloittaa kilpailemisen tai on kiinnostunut kuulemaan kilpailemisen aloittamisesta, ottakaa asia puheeksi seuran valmentajan kanssa. Valmentaja valitsee luistelijalle sopivan kilpailusarjan, johon vaikuttavat luistelijan ikä ja osaamisen taso. Kilpailuohjelman tekee seuran oma valmentaja tai koreografi (katso myös kilpailuohjelmat ja maksut). Kilpailuun osallistumiseksi pitää luistelijalle hankkia myös kilpailuasu (puku ja sukkahousut).

Jotta luistelija voidaan ilmoittaa mukaan kilpailuun, pitää luistelijalle hankkia Hoikassa STLL:n Kilpailuluistelupassi, minkä huoltajat tekevät. Kilpaileminen voidaan aloittaa myös keskellä kautta. Tällöin huoltajien pitää hankkia Kilpailuluistelupassi keskellä kautta hyvissä ajoin ennen ensimmäistä kilpailua. Kilpailuun ilmoitetaan n. 1 kk ennen kilpailua, edellytyksenä, että luistelija osaa kilpailuohjelman.

Kilpailuihin osallistuminen

Valmentaja ehdottaa luistelijan vanhemmille mihin kilpailuun hän olisi ilmoittamassa luistelijaa. Vanhemmat päättävät, lähteekö luistelija ko. kilpailuun vai ei. Tämä johtuu siitä, että vanhemmat huolehtivat luistelijan kyyditsemisestä kilpailupaikalle sekä kilpailumaksuista. Kilpaileminen aloitetaan oman seuran ja lähialueen seurojen järjestämissä kilpailuissa, pääasiassa Keski-Uudellamaalla (esim. Hyvinkää, Järvenpää, Kerava, Lohja, Tuusula ja Vihti) max n. 1 tunnin ajomatkan päässä. Vanhemmat huolehtivat, että luistelija on ajoissa kilpailupaikalla. Yleensä paikalle pitää tulla 1 tunti ennen luistelijan omaa suoritusta. Kilpailuissa on aina mukana seuran valmentaja, joka huolehtii luistelijasta kilpailupaikalla.

Kilpailuiden määrä kilpailukaudella (loka-huhtikuu) vaihtelee luistelijan ikä ja sarja huomioiden. Liiton (STLL) suositus aloittelevien esim. Tinttien kisamääräksi on n. 2 kisaa/kausi. Toimimme liiton ohjeistukset huomioiden, kuitenkin myös luistelijan yksilölliset valmiudet huomioiden kaikissa sarjoissa.

Luistelija on kilpailijana yksilö, joka edustaa kilpailuissa aina myös seuraa. Luistelija saa jokaisesta kilpailusta tuomareiden palautteen. Luistelijan on hyvä muistaa, että jokainen kilpailu on uusi ja ainutkertainen. Kilpailuissa saamansa palautteen perusteella luistelija voi yhdessä valmentajan kanssa miettiä, missä asiassa minä onnistuin tällä kerralla ja missä kohdassa voisin yrittää ensi kerralla onnistua hieman paremmin. Vaikka luistelijat laitetaan sarjoittain paremmuusjärjestykseen, 'kilpailee' luistelija etenkin itseään vasten yrittäen tehdä ensi kerralla oman paremman suorituksen.

Muista ottaa nämä mukaan kilpailupäivänä

• Varamusiikki (CD-levy)
  • Luistimet (teipit poistettu, jos sellaisia on)
  • Kilpailupuku (kuljetus mielellään siististi pukupussissa)
  • Sukkahousut (luistimen sisään tuleva sukkaosa)
  • Aluspuku/pikkuhousut: ihonväriset ja sopivat, eivät saa näkyä kisapuvun alta!
  • Hiukset ja meikki (valmiina kisapaikalle saavuttaessa, hiukset riittävän tiukasti kiinni ja meikkiä asiallinen määrä)
  • Jumppapussi missä on: piruettilusikka/balanceri, juomapullo, kuminauha ja hyppynaru
  • Lenkkarit, verryttelyvaatteet (seuran edustusvaatteet eli harkkatakki tai kisatakki
  • Kilpailutakki, sormikkaat (ehjät ja kilpailupukuun sopivat, joko kilpailupuvun väriset, mustat tai ihonväriset)
  • Lakkaa ja pinnejä, jos kilpailukampaus vaatii fixausta
  • Lisäksi: pieni pyyheliina, jonka päälle voi pukuhuoneessa istua, jotta penkki ei vahingossa riko sukkahousuja/kisapukua
  • Eväät (leipää, hedelmiä, juotavaa) HUOM! Herkut eivät kuulu urheilijan eväslaatikkoon.